Arbejdsspørgsmål til kapitel 5
- Beskriv befolkningssammensætningen i Dansk Vestindien.
- Hvorfor lykkedes det ikke for Danmark at befolke øerne med danskere?
- Hvilke årsager kan der have været til, at danskere flyttede til øerne?
- Redegør for tilværelsen for de rigeste danske plantageejere på øerne.
- Redegør for tilværelsen for de danske soldater på øerne.
- Redegør for tilværelse for de slavegjorte på øerne.
Livets gang på en sukkerplantage
- Redegør for de forskellige funktioner på en sukkerplantage – brug gerne Oxholms illustrationer og forklaringer.
- Hvordan var en typisk sukkerplantage opbygget?
- Hvilke arbejdsopgaver var der tilknyttet plantagen?
- Hvem udførte hvilke opgaver?
- Forklar, hvorfor sukker blev betragtet som den mest krævende afgrøde?
- Hvorfor måtte slavegjorte ikke sælge bomuld og sukker på slavemarkederne?
Frikulørte
- Hvad vil det sige at være frikulørt?
- Hvorfor steg antallet af frikulørte i Dansk Vestindien?
- Hvilke overvejelser kan have ført til, at de lokale lovgivere i Dansk Vestindien ikke kundgjorde Frederik 5.’s reglement af 1755 om frikulørte?
- Overvej, hvorfor styret fandt det nødvendigt, at frikulørte skulle kunne identificeres nemt, og diskutér, hvilke konsekvenser der var af brugen af f.eks. den rød-hvide kokarde.
Maroons
- Redegør for de to forskellige kategorier af at løbe maron.
- Diskutér, hvilke problemstillinger der har været for det danske styre, når de slavegjorte løb maron.
Forslag til rollespil i arbejdet med kapitlets kildetekster
Klassen deles op i grupper af tre. Hver person i gruppen læser en af følgende kildetekster (således at alle i gruppen læser en forskellig tekst): kildetekst 19: Hans West: Slaverne er ikke ulykkelige (1793), kildetekst 23: Paul Iserts opfattelse af slaveriet på St. Croix (1787) og kildetekst 24: Peter Lotharius Oxholms forsvar af den danske koloni (1797).Gruppen skal derefter debattere slaveriet, hvor hver historisk person fremfører ’sit’ syn på slaveriet i Vestindien og underbygger med citater fra kilden. Er der nogen mulighed for, at de tre kan nå til enighed?
Arbejdsspørgsmål til kapitel 4 | Oversigten over arbejdsspørgsmål | Arbejdsspørgsmål til kapitel 6