Arbejdsspørgsmål til bogen
Spørgsmål til kapitel 1: Foråret i Prag
-
Redegør for baggrunden for 1968-oprøret.
-
Vurder hvilke konsekvenser en gennemførelse af '2000 ord'-programmet ville have fået.
-
Hvilken overordnet målsætning havde Dubcek med forsøget på at reformere dettjekkoslovakiske samfund?
-
Hvorfor lagde Dubcek vægt på, at Tjekkoslovakiet ikke skulle melde sig ud afWarszawa-pagten og Comecon?
-
Vurder hvorfor Sovjetunionen reagerede med en invasion.
-
Hvorfor fandt invasionen sted netop den 20.-21. august 1968?
-
Hvordan reagerede den tjekkoslovakiske befolkning på invasionen?
-
Vurder betydningen af Samizdat-litteratur.
-
Redegør for hvordan 1968-begivenhederne blev afsluttet.
-
Vurder hvilken betydning begivenhederne i 1968 har haft for tjekkernes selvforståelse.
Spørgsmål til kapitel 2: En stat bliver til
-
Hvilken rolle spiller myten om kong Tjech i tjekkernes historie?
-
Redegør for, hvordan opsplittelsen mellem tjekker og slovakker oprindeligt
fandt sted. -
Forklar betydningen af Sokol-bevægelsen.
-
Hvilken rolle spillede 'Tjekkoslovakiet' under Første Verdenskrig?
-
Vurder hvilken betydning Første Verdenskrig kom til at spille for dannelsen
af den tjekkoslovakiske statsdannelse. -
Hvad var indholdet af pittsburgh-aftalen?
-
Hvornår blev Tjekkoslovakiet 'født' som selvstændig stat?
Spørgsmål til kapitel 3: Tjekkoslovakiet i mellemkrigstiden
-
Hvilken regering fik Tjekkoslovakiet efter Første Verdenskrig?
-
Gør rede for hvilke principper, der blev gældende i landets første grundlov.
-
Hvordan så de tjekkoslovakiske mindretal på den vedtagne forfatning (grundlov)?
-
Redegør for, hvilke partier, der efter Første Verdenskrig kom til at dominere
tjekkoslovakisk politik. -
Hvordan klarede de forskellige politiske partier sig ved det første landsdækkende
valg? -
Gør rede for hovedfaserne i den økonomiske udvikling i mellemkrigstiden.
-
Vurder baggrunden for den nazistiske indflydelse i Tjekkoslovakiet.
-
Hvorfor sagde regeringen nej til Henlein/SDP's 'otte krav til regeringen'?
-
Gør rede for Tysklands interesser i Tjekkoslovakiet.
-
Vurder Englands og Frankrigs holdning til det tyske pres på Tjekkoslovakiet.
Hvorfor handlede landene som de gjorde? -
Gør rede for hovedindholdet af München-forliget.
-
Vurder Sovjetunionens rolle i forbindelse med den Tjekkoslovakiske krise.
-
Hvordan blev Tjekkoslovakiet styret under Anden Verdenskrig?
-
Gør rede for baggrunden for udslettelsen af byerne Lidice og Lezaky.
-
Gør rede for hhv. Englands og Sovjetunionens indflydelse i Tjekkoslovakiet
under Anden Verdenskrig. -
Hvordan blev Tjekkoslovakiet befriet?
Spørgsmål til kapitel 4: Mellem demokrati og diktatur
-
Gør rede for den politiske situation i Tjekkoslovakiet i maj 1945.
-
Vurder baggrunden for kommunistpartiets styrke i tjekkoslovakisk politik.
-
Redegør for procentaftalens, Truman-doktrinens og Marshall-planens betydning for
Tjekkoslovakiets internationale stilling efter 1945. -
Vurder baggrunden for det tjekkoslovakiske nej (tak!) til at modtage Marshall-hjælp fra USA.
-
Forklar baggrunden for den kommunistiske magtovertagelse i 1949.
-
Tag stilling til om du vil karakterisere den kommunistiske magtovertagelse i 1949 som et kup.
Spørgsmål til kapitel 5: Tjekkoslovakiet som folkedemokrati
-
Forklar begrebet 'folkedemokrati'.
-
Skitsér Tjekkoslovakiets politiske og økonomiske opbygning efter 1949.
-
Forklar udfra modellen på side 47 (i bogen) magtfordelingen i det tjekkoslovakiske
samfund. -
Redegør for baggrunden for og formålet med 'Slanky-processerne'.
-
Hvilken betydning fik den kommunistiske magtovertagelse for Tjekkoslovakiets
forhold til omverdenen? -
Hvordan reagerede befolkningen på den kommunistiske magtovertagelse?
-
Redegør for hovedtendenserne for den økonomiske udvikling 1949-68.
-
Hvem overtog magten efter 1968-begivenhederne?
-
Hvilken politik stod den nye tjekkoslovakiske ledelse under Husak for?
Spørgsmål til kapitel 6: Reformvinde udefra
-
Gør rede for hovedpunkterne i Gorbatjovs reformprogram.
-
Hvilken sammenhæng, mente Gorbatjov, der var mellem Sovjetunionens
udenrigs- og indenrigspolitik? -
Vurder hvorfor og hvordan Gorbatjovs reformpolitk påvirkede Østeuropa,
herunder Tjekkoslovakiet. -
Hvilken rolle spillede oppositionen i tjekkoslovakisk politik op gennem 1970'erne?
-
Gør rede for baggrunden for og indholdet af 'Prestavba-programmet'.
-
Hvilken betydning fik dette program?
Spørgsmål til kapitel 7: Fra fløjsrevolution til deling
-
Opstil en kort kronologisk oversigt over begivenhederne i december 1989.
-
Vurder hvilke forskelle og ligheder der var mellem situationen i 1968 og 1989.
-
Hvorfor har 1989-omvæltningen fået tilnavnet 'Fløjsrevolutionen'?
-
Tag stilling til om kommunistpartiet havde noget alternativ til at afgive magten.
-
Lav en karakteristik af bevægelserne 'Borgerforum' og 'Offentlighed mod vold'.
-
Hvordan gik det første valg efter 'Fløjsrevolutionen'?
-
Gør rede for hvorfor Tjekkoslovakiet blev delt pr. 1. januar 1993.
Spørgsmål til kapitel 8: Den Tjekkiske Republik
-
Lav en oversigt over de vigtigste partier i Tjekkiet efter 1993.
-
Hvilke(t) parti(er) har været dominerende i tjekkisk politik efter 1993?
-
Forklar betydningen af TV-konflikten ved årsskiftet 2000-2001.
-
Gør rede for hvilke midler der er blevet anvendt i Tjekkiet for at omforme
det tidligere planøkonomiske system til et markedsøkonomisk system. -
Vurder Tjekkiets økonomiske udvikling efter 1993.
-
Redegør for baggrunden for Tjekkiets ønske om optagelse i EU og NATO.
-
Hvornår blev/bliver Tjekkiet medlem af de to organisationer?
-
Vurder omvendt hvilke interesser hhv. EU og NATO har i at optage Tjekkiet
som medlem.
Spørgsmål til kapitel 9: Den Slovakiske Republik
-
Gør rede for hovedfaserne i den politiske udvikling i Slovakiet efter 1993.
-
Lav en karakteristik af Vladimir Meciars politiske program.
-
Lav en oversigt over de væsentligste partier i Slovakiet efter 1993.
-
Redegør for den økonomiske udvikling i Slovakiet under Meciar og under
Dzurinda. -
Gør rede for væsentlige forskelle på udviklingen i Slovakiet under Meciar og
under Dzurinda. -
Redegør for baggrunden for Slovakiets ønske om optagelse i EU og NATO.
-
Hvornår blev/bliver Tjekkiet medlem af de to organisationer?
-
Hvordan så/ser hhv. EU og NATO på Slovakiets ønske om medlemskab af de
to organisationer?
Spørgsmål til kapitel 10: Tjekkiet og Slovakiet mellem øst og vest
-
Opregn forskelle og ligheder mellem udviklingen i Tjekkiet og Slovakiet efter 1993.
-
Hvorfor etablerede bl.a. Tjekkoslovakiet Visegrad- og Cefta-samarbejdet?
-
Hvad var formålene med de to organisationer?
-
Karakteriser forholdet mellem Tjekkiet og Slovakiet efter 1993.