Arbejdsspørgsmål til kapitel 1: Hvem var tyendet?
Kildemateriale og historieskrivning om tyendet + hvem var tyendet
Tal sammen i par eller små grupper omkring følgende spørgsmål (del evt. klassen op i seks grupper, hvor hver gruppe diskuterer et spørgsmål, hvorefter de præsenterer deres diskussion for klassen):
- Hvilke udfordringer er der i at man forsøger at forholde sig til fortiden ’på dens egne præmisser’, altså uden at man dømmer fortiden ud fra f.eks. nutidens menneskesyn? Kan man lade være med at inddrage sin egen tid?
- Hvis der, historisk set, er en stor befolkningsgruppe, f.eks. tyendet, der er blevet undertrykt eller udnyttet af en lille elite – og det stort set kun er eliten, der har efterladt sig skriftligt kildemateriale – hvordan vil du så, som historiker, afdække den undertrykte majoritets historie?
- Hvordan tænker du at man kan bruge kildemateriale der er produceret ’ovenfra’, altså kilder fra de øverste samfundslag, der forholder sig til tyendet, til at afdække tyendets historie (f.eks. lovgivning, strafudmåling, elitens karakteristik af tyendet)?
- Hvad angår tyendet, så begynder der først for alvor at dukke skriftlige kilder op fra deres hånd i 1800-tallet. Vil du mene at det syn, disse kilder udtrykker, også kan bruges til at fortælle noget om hvad tyendet har tænkt i tidligere århundreder? Hvilke udfordringer er der i det?
- I 1700-tallet var der tendens til, at de øverste samfundslag kaldte alle der arbejdede i landbruget for ’bønder’, uden at skelne til de meget forskellige livsvilkår, de enkelte grupper havde. Tænk over, hvorfor man mon ikke skelnede mellem dem?
- Man kan godt forestille sig, at mange har behandlet deres tyende ’godt’, selvom lovgivningen gav mulighed for at man sagtens kunne straffe tyendet hårdt. Snak sammen om, hvilken betydning en lovgivning på et område kan have. Hvis noget er ’tilladt’, vil man så være tilbøjelig til at udnytte det?
Tilbage til oversigten over arbejdsspørgsmål | Til kapitel 2's spørgsmål