Politisk forfølgelse og henrettelse
Dionisio Ridruejo havde som ung falangist kæmpet for Franco under borgerkrigen, men i 1942 opstod der uenighed mellem ham og regimet. Det fører til Ridruejos afgang som leder af Falangens propa-
gandaafdeling. Han valgte herefter at deltage i Den blå Division i kampen mod Sovjetunionen på østfronten. I 1950’erne kom Ridruejo ved flere lejligheder i konflikt med Franco-styret bl.a. ved Studenteropstanden i 1956 og senere i forbindelse med hans forsøg på at skabe et legalt oppositionsparti. Han blev arresteret flere gange fx efter nedenstående artikel, der blev skrevet i anledning af henrettelsen af kommunisten Julian Grimau i 1963.
Artiklen, der her er i uddrag, blev trykt på dansk i 1963.
I den harme, man føler ved henrettelsen af Julian Grimau, blander sig i de fleste tilfælde en følelse af overvældende forbavselse.
Ved første øjekast ser det ud til kun at dreje sig om en brutal og grusom handling. Den virker tillige absurd. I politik møder man ellers sjældent absurde eller uforklarlige handlinger. Grimaus henrettelse, der fandt sted efter en ganske summarisk retshandling ved militærdomstolen, må betragtes som en krigshandling. Man kan ikke forestille sig at kriminalisere hans ’forbrydelser’ undtagen med en ’krigstilstand’ som begrundelse.
De ting, han dømtes for, stammer fra forskellige tid: de første forbindes med den krig, der afsluttedes for 25 år siden, og de andre er sket for nylig. Den ’fortsatte lovovertrædelse’, som etableres mellem de to perioder, havde været en absurd selvmodsigelse, hvis det spanske regime ikke stadig opfattede krigen som værende i gang. Denne fortsatte krigstilstand er den mest iøjnefaldende for-
klaring på, hvad der skete. Den har tillige den fortjeneste samtidig at definere Franco-styrets natur.
Man må nemlig afvise dem, der mener, at Grimaus tilfælde var en undtagelse. Den fortsatte krigstilstand har medført en uafbrudt række analoge tilfælde, skønt de ikke alle har haft et så tragisk udfald. Det er et system, hvorigennem en despotisk statsmagt overdrager bekæmpelsen af den politiske modstander til den militære retfærdigheds foren-klede automatik.
[…]
En måned før processen begyndte, offentliggjorde informationsministeriet en pjece,i hvilken de anklager, der senere førte til dommen, blev understreget på det alvorligste. Man tegnede i den et groft fortegnet billede af den anklagede. Tilfældet Grimau skulle illustrere den over for hele verdens skepsis af Franco-styret stædigt fastholdte tese om, at borgerkrigen endnu højere grad end den Anden Verdenskrig var et forspil til den kolde krig, som vi siden har kendt.
For at kunne gøre dette har styret erstattet det sammensatte billede af den republikanske front, som det angreb i 1936, med billedet af det spanske kommunistparti. Samtidig forenkles billedet af en mangeartet opposition, der slutter sig til den frie verden, til at være en opposition, der udelukkende inspireres af sovjetiske forbilleder.
På den måde søger man at undskylde sine egne tidligere excesser og at retfærdiggøre et system, der ikke er skabt for en fredelig udvikling.
[…]
Måske var manden ikke blevet dræbt, hvis Franco ikke i den senere tid var blevet tvunget til at acceptere meget, som går ham imod og som svækker hans styre. Mange lettelser er jo gennemført på grund af andre landes tryk og takket være grupper, der er tilsluttet systemet.
Caudilloens sidste tale viste i øvrigt klart hans modvilje mod liberaliseringen og hans ønske om at stramme tøjlerne. Men for at blive ordentligt adlydt må han opretholde balancen mellem den frygt, som hans egen brutalitet indgyder, og den frygt, som hans modstanderes eventuelle voldshandlinger kan inspirere. Men ulykkeligvis for Franco har hans historiske modstandere gennem flere år nægtet at medvirke til opretholdelsen af denne permanente spænding, som er nødvendig for ham.
Den mulige genindførelse af et demokratisk styre – ja endog oprettelsen af et revolutionært styre – er ophørt med at være forbundet med en gengældelsesaktion, som enhver mener, er uønsket.
For alle – med undtagelse af Franco – er der gået 25 år siden borgerkrigens afslutning og de gamle modstandere af caudilloen har set nye oppositionelle kræfter, der ikke har noget regnskab at gøre op, vokse frem ved deres side. På den anden side har verden udenfor Spanien – under hvis pres løsningen af det spanske problem sættes i gang – intet tilovers for en sådan gengældelsesaktion, der kunne betyde borgerkrig eller diktatur.
Sagt i korthed: Nødvendigheden af at gøre op med fortidens indbyrdes kampe og søge samdrægtighed har efterhånden overbevist alle de kræfter, der modarbejder systemet. Men hver gang kravet om fredelig 1øsning har lydt har Franco-styret vist sin tydelige misstemning, sidst ved kongressen i München, hvor både grupper og enkeltpersoner, der stod som modstandere under borgerkrigen, var mødtes for at udveksle synspunkter og skabe basis for en fremtidig forståelse. Og endnu i den allersidste tid har tilhængerne af at slå en streg over fortiden fundet et vist gehør blandt væsentlige dele af de kompromitterede i det spanske samfund – ja, selv ind i regimets egne rækker. Dette forhold skyldtes en overbevisning om, at Spanien burde tilpasse sig en verden, hvis ideologi ikke accepterer en stadig krigstilstand. For Franco var dette en trussel, og vi har lige modtaget hans svar på denne trussel.
[…]
Eftersom Grimaus ’forbrydelser’ var rent ideologiske, er det klart, at det var hans ideologi og ikke tidligere forbryderiske handlinger, man søgte at sætte i relief. Det er ligeså absurd at tænke sig, at man har villet bremse det spanske kommunistpartis udbredelse ved at henrette Grimau. Vold forhindrer intet, og hans død giver kommunistpartiet en ny og smertelig prestige. Det er tillige åbenbart, at kommunismen breder sig i Spanien stimuleret af de objektive betingelser, som Franco-styret opretholder, lige såvel som der andetsteds neutraliseres under samfundsformer, der viser masserne det overflødige i en revolution.
Grimau er altså død som ’repræsentant’ for fjenden i den kunstigt forlængede borgerkrig. Han gjorde det muligt at statuere et eksempel, hvis betydning er, at det falder fuldstændigt sammen med caudilloens politik på kort sigt. Men det var for ham ikke nogen leg. Det drejede sig først og fremmest om at genopleve den krig, som de nulevende spaniere vil glemme.
Grimau var undsluppet opgøret i 1939. At slå ham ihjel næsten 25 år efter, er næsten som at dræbe de døde fra borgerkrigen endnu en gang.
En sådan handling foretager man ikke af simpel brutalitet eller fanatisme, men med ganske bestemte hensigter. Man ønsker, at en væsentlig del af det spanske samfund accepterer sin del af ansvaret for systemets voldsgerninger, som det engang tillod, og derved få det til at frygte eventuelle repressalier. For at man ikke igen skal glemme, må man genoplive skylden, søge at ophidse modstanderne, forhindre at trangen til hævn forsvinder. Det drejer sig om at stille fremtiden i et truende og dramatisk lys, og at gøre alt hvad man kan, for at den virkelig skal blive det.
Henrettelsen af Grimau er til en vis grad en slags generobring, det er en begmand, som får det korthus reformvenlige Europatilhængere og libera1ister har bygget til at falde sammen. En handling, der tvinger disse til at se sig selv som det, de er: medskyldige i vold og brutal autoritet.
Franco er trofast mod sig selv. For ham betyder medlidenhed intet, når styrets skæbne står på spil. Spaniens virkelige interesser underordnes hans ønske om at beholde magten. Det indenrigspolitiske vejer tungere end prestige udadtil. Han har endnu engang udfordret verdens samvittighed og gjort front imod en mildning af sit system.
Imidlertid tyder nogetpå, at han har forregnet sig, da han gav efter for sin stolthed. Ingen vil være ham taknemmelig for, at han har slået en kommunist ihjel, ene og alene af den grund, at han var kommunist.
Drabet er et middel, som man ikke kan godkende i vor tids ideologiske kamp. Det er også en handling, som katolikkerne – selv indenfor det spanske system – ikke vil kunne gå med til uden at komme i modsætningsforhold til pavens sidste encyklika.
Indtil nu har regimets folk – af alle grader – bøjet sig og modtaget kløene uden modstand. Vi tænker vel, at denne hæmning ikke varer ved, at man ikke leder den frygtens cirkel – der er selve Franco-styrets væsen – lukke sig igen.