Tekst 14: Instruktioner om adgang til det rwandiske skolesystem (1984)
MRDN spillede i 1984 ud med følgende overvejelser og politik mht. adgangskravene til det rwandiske skolesystem (gengives i uddrag).
Kilde: 'Ingingo shingiro mu kwemererwa mu nzego z’amashuri yo mu Rwanda', in MRND, Amatwara y’u Rwanda mu y’Uburezi, Umuco n’ubushakashatsi. Politique de l’éducation, de la culture, de la recherché scientifique et technique au Rwanda no1, octobre, 1984, pp. 32-35. - https://www.law.berkeley.edu/files/HRC/Rwanda_resource_book_for_teachers_version_10._rwandan_history_book.pdf
Instruktioner vedrørende optagelse i rwandiske skoler
Kriterier for at blive optaget på gymnasial uddannelse skal respekteres med omhu, da der er meget få gymnasier. På grund af det faktum, at vores land mangler kompetente arbejdere på alle områder, skal ligevægten favorisere de bedste elever (…). Vejen eleven følger og karaktererne er de to vigtigste kriterier for at blive optaget på gymnasierne.
MRND og dets grundlæggende præsidentielle politik i uddannelse kræver, at de etniske kvoter respekteres med henhold antallet af alle de etniske gruppers andel ud af hele befolkningen. Dette skal respekteres for enhver mulighed af gymnasial uddannelse.
Alle provinser skal sende studerende ifølge alt deres størrelse af landets befolkning. Dette skal altid respekteres ift. elevernes karakterer under officielle prøver.
Om muligt, bør dette kvotesystem respekteres på kommunalt niveau i alle provinser (…) Adgang til gymnasier skal ske i henhold til antallet af, om muligt, andelen af mænd og kvinder i hele befolkningen.
Uddannelsesministeren havde privilegiet til at tildele 5% placering på gymnasierne for at rette op, hvor kvoterne ikke blev overholdt korrekt i henhold til kriterierne nævnt ovenfor. (…)
Med hensyn til stipendium til videregående uddannelser i Rwanda og udenlands, skal kvoterne ovenfor respekteres - med hensyn til ”etnisk gruppe”; regioner, køn - uden ubalance i henhold til pladser på skolerne …