Den tjekkoslovakiske stats syn på politiske spørgsmål
I pjecen »100 spørgsmål om Tjekkoslovakiet«, der endog blev udgivet på dansk, redegør den officielle tjekkoslovakiske stat i 1984 for en lang række centrale spørgsmål. Teksterne her drejer sig om synet på grundloven, den nationale front, kommunistpartiets stilling og de borgerlige rettigheder.
»Hvilken forfatning har Tjekkoslovakiet?«
Den første grundlov efter krigen var den, der blev vedtaget af Den grundlovgivende Nationalforsamling den 9. maj 1948. Heri var en række revolu-tionære goder, som den arbejdende befolkning havde opnået i de første efterkrigsår, retligt nedfældet, og heri bekræftedes nationaliseringen af vigtige produktionsmidler og resultaterne af en jordreform. Denne grundlov definerede de repræsentative organer som organer for statsmagten, der ikke blot vælges af folket, men også kontrolleres af og er ansvarlige over for folket. Borgernes rettigheder var blevet udvidet med sociale og økonomiske rettigheder.
Den 11. juli 1960 vedtog Natiortalforsamlingen en ny grundlov, der ændrede statens navn til Den tjekkoslovakiske socialistiske Republik. Denne grundlov definerede Tjekkoslovakiet som en socialistisk stat, der bygger på et fast forbund mellem arbejdere, bønder og intelligens med arbejderklassen i spidsen. Der står, at Tjekkoslovakiet hører til det socialistiske verdens system, at Tjekkoslovakiet arbejder for at udbygge de venskabelige forbindelser med alle nationer og sikre en varig fred i hele verden, og videre, at Tjekkoslovakiets kommunistiske Parti er den ledende kraft i samfundet og staten. Der er tillige fastsat retsnormer for Den nationale Fronts virke.
Nogle af denne grundlovs bestemmelser blev ophævet ved grundlovstillægget om den tjekkoslovakiske føderation, der trådte i kraft den 1. januar 1969. I dette tillæg til grundloven erklæres Den tjekkoslovakiske socialistiske Republik for en føderativ stat af to ligeberettigede nationale republikker, Den tjekkiske socialistiske Republik og Den slovakiske socialistiske Republik. Grundlovstillægget fastlægger delingen af kompetencen mellem den føderative republik og de nationale republikker og afgrænser de repræsentative forsamlingers og de udøvende organers rettigheder og pligter.
Hvordan fungerer Den nationale Front
»… Jeg er klar over, hvad Den nationale Front står for
i al almindelighed Men hvem er med i den, og hvad går dens virke ud på i praksis?«
Den nationale Fronts stilling er fastlagt i grundloven. Det siges det pågældende sted: »Tjekkernes og slovakkernes Nationale Front, hvori alle organisationer af samfundsmæssig betydning indgår, er det politiske udtryk for det forbund af arbejdende i by og på land, som Tjekkoslovakiets kommunistiske Parti står i spidsen for«.
I Den nationale Front indgår dels politiske partier, dels forskellige interessesammenslutninger. Tjekkoslovakiets kommunistiske Parti er det eneste parti, der har hele landet som virkeområde. Som et regionalt led virker Slovakiets kommunistiske Parti. Pr. 1. jan. 1981 havde Tjekkoslovakiets kommunistiske Parti 1.538.179 medlemmer i 45.564 grundorganisationer. I Den nationale Front står også andre politiske partier, nemlig Det tjekkoslovakiske socialistiske Parti og Det tjekkoslovakiske Folkeparti i den tjekkiske socialistiske Republik samt Partiet for slovakisk Genfødelse og Frihedspartiet i Den slovakiske socialistiske Rebpulik.
I Den nationale Front indgår yderligere frivillige sammenslutninger såsom fagforbundene, ungdomsforbundet, kvindeforbundet, det kooperative forbund, desuden gymnastik- og sportsforeninger, hjemmeværn, brandværn og mange andre foreninger. Hertil kommer forfatterforbundet, kunstnerforbundene, forskellige andre interessesammenslutninger og de forskellige nationale mindretals
kulturelle organisationer.
Rundt om i Tjekkoslovakiet er Den nationale Front repræsenteret ved ca. 7000 afdelinger – lokalafdelinger, amtsafdelinger eller provinsafdelinger. I disse afdelinger arbejder omkring 94 000 medlemmer, udpeget af de politiske partier og medlemsorganisationerne. I spidsen for arbejdet i føderationen og de nationale republikker står Den nationale Fronts centralkomiteer. Afdelinger og centralkomiteer diskuterer de politiske. økonomiske, sociale og kulturelle problemer, der er aktuelle inden for de landpmråder, de repræsenterer, bliver enige om fælles standpunkter, som så realiseres gennem medlemsorganisationerne i Den nationale Front. Den nationale Front er på den måde et vigtigt redskab for folkets deltagelse i statens ledelse og i administrationem af offentlige anliggender.
Det kommunistiske partis ledende stilling
»Hvorpå beror den ledende stilling, som Tjekkoslovakiets kommunistiske Parti indtager?«
Tjekkoslovakiets kommunistiske Parti blev stiftet på den socialdemokratiske venstrefløj s kongres i Praha 14.-16. maj 1921. På sin 5. kongres i 1929 fik partiet en ny ledelse med Klement Gottwald i spidsen. Det var et afgørende skridt hen imod dannelsen af et revolutionært parti, der ved sit politiske virke øvede en radikal indflydelse på den videre udvikling i landet.
Kommunisterne stillede sig i spidsen for det arbejdende folks kamp for sine vitale interesser, mod lønnedsættelser og afskedigelser. I denne kamp vandt partiet bred tilslutning fra befolkningens side. Da Tjekkoslovakiet var truet på sin eksistens af det nazistiske Tyskland, arbejdede kommunisterne på at få dannet en antifascistisk front. I 1938, da Münchendiktatet kom, stillede kommunisterne sig imod den borgerlige regerings kapitulationspolitik.
Under den nazistiske okkupation gik partiet over til illegalt virke, og under vanskelige forhold organiserede det kampen mod besættelsesmagten. Kommunisterne stod i forreste række blandt frihedskæmperne - under Den slovakiske Nationalopstand, under det tjekkiske folks Majopstand, i partisanbevægelsen og i de militære enheder, der dannedes i Sovjetunionen.
Efter befrielsen af Tjekkoslovakiet fremlagde det kommunistiske parti et program, der forudsatte dybe samfundsøkonomiske reformer, og vandt gennem det folkets tillid. Ved valgene, der fandt sted i 1946, fik kommunisterne 40% af stemmerne i det tjekkiske område og 30% i Slovakiet. Sammen med socialdemokraterne (der senere sluttede sig sammen med kommunisterne) rådede kommunisterne over mere end halvdelen af stemmerne og mandaterne.
Det kommunistiske partis ledende stilling er ikke blot baseret på partiets fortjenester i fortiden. Den er tillige en objektiv følge af samfundets udvikling. Arbejderklassen er på grund af sin talstyrke og sin revolutionære indstilling primus motor i kampen for socialt fremskridt. Det kommunistiske parti er arbejderklassens avantgarde, idet det fremstår som en sammenslutning af de mest bevidste og. aktive arbejdere, og er derfor den ledende politiske kraft i statens og samfundets udvikling.
[…]
Lige ret og frihed for alle
». . . Hvordan er det med de borgerlige rettigheder
i Tjekkoslovakiet?«
Tjekkoslovakiet er medunderskriver af alle vigtige internationale aftaler om menneskerettigheder. Borgernes fundamentale rettigheder er nedfældet i grundloven og nærmere udformet i love og bekendtgørelser. Den faktiske udøvelse af sociale, politiske og personlige rettigheder er sikret gennem praktiske foranstaltninger fra statens, erhvervslivets og interesseorganisationernes side.
Grundloven fastslår, at borgerne har ret til arbejde, til løn for udført arbejde og til hvile efter arbejde. Den tilkender dem endvidere ret til beskyttelse af helbredet og til lægehjælp og til at blive forsørget i alderdommen og i tilfælde af arbejdsudygtighed. Andre paragraffer i grundloven handler om ret til uddannelse, beskyttelse af moderskabet og familien og om kvinders ligeberettigelse i familien, på arbejdspladsen og i det offentlige liv.
Den tjekkoslovakiske grundlov fastslår, at valgretten til alle repræsentative organer er almindelig, lige og direkte, og at afstemningen er hemmelig. Den garanterer borgerne ytringsfrihed inden for alle områder af samfundslivet, først og fremmest talefrihed og trykkefrihed, og fastslår, at borgerne kan henvende sig til myndighederne med forslag og klager. Grundloven garantererligeledes de personlige rettigheder, såsom personens og boligens ukrænkelighed, brevhemmeligheden, telekommunikationshemmeligheden, frit valg af bopæl og religionsfrihed.
Samfundsordningens demoraktiske karakter er i Tjekkoslovakiet givet ved, at enhver borger kan benytte sig af alle de nævnte rettigheder - her gælder ingen indskrænkninger på grund af nationalitet, race eller social status.
Personens ukrænkelighed
». . . Hvordan er borgeren beskyttet mod en vilkårlig
begrænsning af den personlige frihed?«
»Den tjekkoslovakiske grundlov garanterer personens ukrænkelighed. En borger kan kun sigtes og retsforfølges af de grunde og påden måde, der er foreskrevet i loven, og ingen kan varetægtsfængsles undtagen efter kendelse af dommer eller anklager i de tilfælde, som loven nærmere angiver.
Den tjekkoslovakiske straffelov fastsætter tre grunde til varetægtsfængsling. En sigtet kan tages i varetægt, hvis der er fare for, at han vil flygte eller gemme sig for at undgå retsforfølgning eller straf. Varetægtsfængsling kommer navnlig på tale, hvis det ikke er muligt at konstatere sigtedes indentitet, hvis vedkommende ikke har fast bopæl eller fast arbejde, eller hvis han skønnes at kunne blive idømt en høj straf.
En sigtet kan ligeledes varetægtsfængsles, hvis der foreligger fare for, at han vil påvirke vidner eller med sigtede eller på anden måde vil lægge hindringer i vejen for sagens opklaring. Og endelig kan en sigtet tages i varetægt, hvis der er fare for at han vil fortsætte med kriminel virksomhed, vil fuldbyrde en strafbar handling, som han har gjort forsøg på, truffet forberedelser til eller fremsat trusler om.
Under forundersøgelsen er det anklageren, der træffer bestemmelse om varetægtsfængsling, senere er det retten. Varetægtsfængsel under forundersøgelse må højst vare to måneder. Kun overordnet anklagemyndighed kan forlænge denne frist. Så snart grundene til varetægtsfængsling ophører, skal borgeren ufortøvet sættes på fri fod.
Politimyndighederne kan også anholde en mistænkt person, når der foreligger en af de nævnte grunde til
varetægtsfængsling. Men inden der er gået 48 timer, må han enten sættes på fri fod eller fremstilles for en anklager med fremlæggelse af bevismateriale.
Ytrings- og forsamlingsfrihed
». .. Ytringsfriheden må naturligvis have sine grænser.
Hvor går den i Tjekkoslovakiet?«
Tjekkoslovakiets grundlov anfører, at der i overensstemmelse med det arbejdende folks interesser er tilsikret alle borgere ytringsfrihed på alle områder af samfundslivet, specielt også tale- og trykkefrihed. Denne ret udnytter borgerne ikke blot for at kunne udvikle deres personlighed og deres skaberkraft, men også for at kunne gøre sig gældende ved aktiv deltagelse i statens administration og i landets økonomiske og kulturelle opbygning. Grundloven fastslår videre, at der til dette formål også garanteres borgerne forsamlingsfrihed og frihed til at organisere gadeoptog og demonstrationer.
Disse rettigheder er i praksis sikret ved, at de forskellige interesseorganisationer kan disponere over forlag, trykkerier (i Tjekkoslovakiet udkommer ca. 1700 tidsskrifter og 30 dagblade), offentlige bygninger, sale og offentlige pladser. Ytringsfriheden kan naturligvis ikke udnyttes i strid med loven. Ifølge straffeloven er det strafbart offentligt og på anstødelig måde at fremsætte ringeagtende udtaleser om en nationalitet, om dens sprog, om en befolkningsgruppe i Tjekkoslovakiet, det være sig tilhængere af det socialistiske samfunds- og stats system, tilhængere af en bestemt tro eller tilhængere af ateismen. Strafbare er også ringeagtende ytringer om Den tjekkoslovakiske socialistiske Republik og dens forfatningsmæssige repræsentanter og om andre socialistiske stater og deres ledere. Det er ikke tilladt at udsprede alarmerende meddelelser, som er falske og kan fremkalde fare for alvorlig uro blandt befolkningen.
Religionsfrihed
». . . Om søndagen er jeg vant til at gå i kirke. Har jeg
mulighed for det også i Tjekkoslovakiet?«
I Tjekkoslovakiet kan man bekende sig til en hvilken som helst tro eller være uden tro, og man kan udføre religiøse handlinger, for så vidt de ikke er i modstrid med loven. Ingen kan anføre religiøs tro eller overbevisning som fyldestgørende grund til at nægte at opfylde en pligt, der påhviler borgerne ved lov. De tjekkoslovakiske myndigheder holder ikke kontrol med, om en borger tilhører nogen bestemt kirke. Registreringen af folks religiøse tilhørsforhold blev ophævet i 1954.
I Tjekkoslovakiet virker 18 religiøse samfund, heriblandt den romersk-katolske, den græsk-katolske og den ortodokse kirke, den jødiske menighed samt forskellige evangeliske kirker som baptister, metodister, unitarer m.fl. Disse kirkesamfund har i alt 28 biskopper og over 4800 præster. Præsterne modtager fra staten en regelmæssig månedsløn, der fra 1. maj 1981 blev reguleret, så den svarer til den tjekkoslovakiske borgers gennemsnitsløn. De har samme rettigheder som alle andre borgere, så der f.eks. tilkommer dem gratis lægehjælp, sygepenge, invalide- og alderspension.
I Tjekkoslovakiet er der over 8200 kirker. Af disse tilhører 5000 bygninger den roIrierks-katolske kirke. I 1981 blev der over statsbudgettet udredt over 200 mio. tj. kr. til reparationer og vedligeholdelse af kirkebygninger. Kirkesamfundene udgiver bibler, salmebøger og andre tryksager. Der udkommer i alt 27 forskellige kirkelige tidsskrifter. På seks teologiske højskoler forbereder 600 elever sig til præstegerningen.