Vaclav Havel: Om EU’s udvidelse mod øst, 1996
Vaclav Havel ser i denne tale, der blev holdt i Aachen i 1996, Europas historie gennem ’ansøgerlandenes briller’. Han ser med en vis skepsis på EU’s udvidelsesproces, idet han opfatter udvidelsestempoet som unødigt langsomt.
Jeg forsøgte for nylig at finde ud af, hvor Europas navn kommer fra. Jeg var noget overrasket over at opdage, at mange ser dets oprindelige rødder i det akkadiske ord ”erebu”, som betyder tusmørke eller solnedgang. Asien menes derimod at være afledt af det akkadiske ”asu”, som betyder daggry. Ved første øjekast virker denne opdagelse ikke særligt opmuntrende; ordet tusmørke forbindes i vore tanker traditionelt med forestillingen om afslutning, udslettelse, nederlag, ødelæggelse eller forestående død. På nogle punkter holder denne traditionelle sammenknytning vand: tusmørke medfører faktisk afslutningen på noget, i hvert fald afslutningen på en dag med al dens larm og travlhed. Men det betyder ikke nederlag, fordømmelse eller dommedag. Langtfra: det er blot et komma i naturens og livets evige cyklus, hvor noget ganske enkelt ender for at lade noget andet begynde. For mennesket betyder det for eksempel, at arbejdstiden, der er udadvendt, for det meste fysisk og rettet mod omverdenen, finder sin afslutning og afløses af en tid til eftertanke, refleksion, evaluering, introspektion og andre bestræbelser, der er rettet indad.
Fra tidernes begyndelse har det været om aftenen, folk gav sig af med at reflektere over, hvad man havde foretaget sig gennem den forløbne dag og den eventuelle betydning deraf, og de har holdt pause for at se tingene i perspektiv, genvinde kræfterne og tage beslutninger for den følgende dag. Lidt forenklet kan man sige, at mens daggryet og den klare dag er hændernes tid, så er tusmørket tankernes tid.
De temmelig dystre associationer, vi har tendens til at forbinde med tusmørket, er måske et produkt af den typisk moderne kult omkring begyndelser og indledninger, fremgang og vækst, opfindelser, stigninger og forfremmelser, en kult omkring driftighed, udadvendt aktivitet, ekspansion og energi - det vil sige den typisk moderne blinde tro på kvantitative størrelser. Daggry, dagens begyndelse, solopgang, ”nationernes opvågnen” og lignende ord, metaforer og talemåder er meget populære nu til dags, mens solnedgang, stilhed, pause eller skumring ufortjent fremkalder en forestilling om stagnation, nedgang, opløsning eller intethed. Vi er uretfærdige over for tusmørket. Vi er uretfærdige over for det fænomen, der muligvis lagde navn til vores kontinent.
Det er sandt, at en epoke i Europas historie synes at lakke mod enden. Den overordentligt lykkelige kombination af klassisk antik, jødisk religiøsitet, kristendom og ny energi fra de såkaldte barbariske stammer førte til det enestående europæiske fremskridt, som gradvist har bibragt menneskeheden utallige værdifulde ting og præget hele verdens civilisation i vor tid. Europa synes at have introduceret tidens og historiens kategorier, at have opdaget udviklingen og i sidste ende også det, vi kalder fremgang. Måske vil hele den kendte europæiske historie, hvis den engang betragtes på en afstand af århundreder, forekomme som en enkelt dag fuld af driftig aktivitet, store menneskelige bestræbelser og nyvundne erfaringer, stor energi og den ekspansionens etik, der knytter sig til det. Fra tilværelsens hemmelighed og frelse til stoffets hemmelighed, fra fjerne kontinenters skatte til politiske værdier såsom menneskets værdighed og frihed, retsstaten og borgernes lighed for loven - alt dette er områder, hvor Europa har gjort et bemærkelsesværdigt grundlæggelsesarbejde, som det siden udbredte, ofte til gavn for resten af verden, men ofte også til skade for verden.
Europas historie er ikke kun historien om fremme af begreber som frelse, frihed, fremskridt og humanisme - det er også historien om grov undertrykkelse af andre kulturer, erobring og plyndringer, kolonisering og eksport af højst tvivlsomme varer, af hvilke jeg blot skal nævne en, som er særdeles farlig, og som jeg personligt har oplevet, nemlig den kommunistiske ideologi. Og hvis verden skylder den europæiske forestilling om fremgang, begyndelse og uafladelig stræben så gode og brugbare ting som demokrati, menneskerettigheder eller fjernsyn og computere, så skylder den også den samme europæiske forestilling mange af sine gigantiske sociale forskelle, den arrogant antropocentriske behandling af vores planet og forbrugerkulten foruden arsenaler af dødbringende våben, som ofte falder i hænderne på særdeles tvivlsomme regimer. I dette århundrede nåede denne dunkle europæiske ekspansion sit begrædelige højdepunkt i de to verdenskrige, vores kontinent kastede verden ud i. De forskellige gaver, der oprindeligt stammer fra den europæiske forestilling om fremskridt, har andre for længst taget til sig.
Mange har adopteret dem i en sådan grad, at de nu
overgår Europa på netop de områder, hvor Europa engang hævdede sin dominans. I lang tid har Europa således ikke været hjemsted for enorme koloniimperier endsige været verdens kontrolrum, og det har ikke længere det afgørende ord i forhold til verdens gang.
Det forekommer mig, at dette er et godt tidspunkt til at stoppe op og tænke over os selv. Det forekommer mig, at vi står over for en stor historisk udfordring - en udfordring til endelig at fastholde og begynde at praktisere den bedst mulige betydning af ordet ”tusmørke”. Det vil sige, at vi skal ophøre med at se Europas nuværende tilstand som dets energis tusmørke og i stedet anerkende den som en refleksionens og fordybelsens tid, en tid hvor den fysiske tumult for et øjeblik hører op, og tankernes styre tager over, mens solen går ned. Det betyder ikke fremmedgørelse for os selv og den verden, vi lever i. Det handler simpelthen om at danne sig et nøgternt overblik over det, vi har opnået, vurdere betydningen og følgerne af vores bestræbelser og tage et par gode beslutninger for morgendagen. Gennem hele sin moderne historie har Europa efter mit skøn aldrig haft en bedre mulighed for at gøre netop dette end nu, og det ville være en stor fejl at undlade at bruge den.
Med Deres tilladelse vil jeg forsøge at skitsere et par emner, vi burde gøre os nogle alvorlige tanker om, hvis vi skal anvende denne aftenmeditation på meningsfuld vis, så det ikke blot bliver en lejlighed til træt at døse hen efter arbejdet eller nostalgisk mindes tidligere tiders store bedrifter, men derimod en chance for at formulere Europa som et mål for det 21. århundrede.
Ordet Europa har i dag to betydninger: den første er rent geografisk og fastsættes af de linier på kortet, der findes i enhver folkeskole og i ethvert atlas. Den anden betydning af Europa henviser til den gruppe af europæiske lande, som blev sparet for kommunismen, og som nu i overvejende grad er medlemmer af den Europæiske Union. Det omfatter med andre ord den del af Europa, som i politisk forstand har været relativ stabil og økonomisk fremgangsrig, og som gradvist har fremmet den indbyrdes integration til en stor politisk og økonomisk liga. Dette Europa virker tiltrækkende på andre, og det er ikke nogen tilfældighed, at man i mange af de lande, som ikke hører til denne gruppe, igen og igen hører sloganet. om deres ”tilbagevenden til Europa”, hvad der grundlæggende betyder optagelse i denne klub af historisk mere lykkelige lande, som fik lov at leve på den anden side af Jerntæppet.
I denne betydning af ordet er Europa imidlertid en enhed, der indrømmet udviser ringe opmærksomhed over for den udfordring, jeg netop talte om, altså udfordringen til at hæve sig over hverdagens stræben og foretage en dybtgående analyse af dens egen rolle i vores civilisation. Lidt maliciøst kunne man måske sige, at dette Europa er langt mere optaget af udsendelsen af direktiver fra Bruxelles eller eksporten af køer mistænkt for kogalskab. Det er, på trods af de pæne ord vi af og til hører fra den kant, et temmelig egocentrisk Europa, der bekymrer sig mere om de umiddelbare økonomiske interesser end om global tænkning.
Men der er også en tredje betydning af ordet Europa. Dette Europa repræsenterer en fælles skæbne, en fælles kompleks historie, fælles værdier og fælles kulturliv. Og dertil kommer, at det på sin vis også er et område, der er karakteriseret ved en særlig opførsel, en særlig forståelse for vilje og ansvar. Derfor kan dette Europas grænser af og til forekomme lidt diffuse eller variable: de kan ikke fastlægges ved at kigge i et skoleatlas eller ved at studere listen over medlemsstaterne i den Europæiske Union foruden de lande, der kunne tilslutte sig unionen, når som helst de måtte have lyst, såsom Norge, Schweiz og Island.
Derfor er det lidt sværere at tale om Europa i denne forstand, og det sker da også mindre hyppigt. Og alligevel er det her, alle diskussioner om Europa og dets fremtid burde begynde. Det virker med andre ord, som om det burde være om ikke det vigtigste så dog det indledende punkt i enhver samtale i tusmørket at diskutere, hvad Europa var engang, og hvad det nu tror på, hvad det kan og bør blive til, og hvilken rolle det kan spille i fremtiden. Men bare rolig, jeg vil ikke bruge de næste par timer på at forsøge at besvare disse spørgsmål. Andre er bedre i stand til det, og de har allerede skrevet utallige bøger om emnet. Jeg vil blot nævne et par sider af Europa, som efter mit skøn fortjener en øget opmærksomhed for øjeblikket.
Den første er, at Europa i den tredje betydning af ordet altid har været og stadig er en enkelt og usynlig politisk enhed, skønt den er umådelig forskelligartet, mangesidet og kompliceret i sin opbygning. Dette er ikke blot et resultat af den geografiske form med en koncentration af mange mere eller mindre beslægtede folkeslag på en relativt lille halvø og de tilgrænsende egne. Vigtigere er det, at indbyggernes flere tusind år lange fælles historie, ofte i forskellige multinationale imperier, har formet Europa til et enkelt åndelig område eller civilisationskreds, der er flettet sammen af så mange politiske forbindelser, at man ikke kunne beskadige en af dem, uden det i visse tilfælde ville føre til den totale ødelæggelse.
Denne tilsyneladende banale ydre kendsgerning har
imidlertid haft betydelige politiske konsekvenser. Faktisk betyder det, at medmindre det fremtidige Europa baseres på en fuld forståelse af denne forbindelse og sammenfletning, vil det ikke blive en succes for nogen. På længere sigt kan vi simpelthen ikke forestille os et Europa som, skønt jerntæppet ikke længere eksisterer, alligevel vil være delt i et stabilt, velstående og stadigt mere forenet Europa og et mindre stabilt og mindre velstående Europa, der ikke blev forenet. Lige som det er umuligt, at den ene halvdel af et lokale kan forblive varm og den anden kold, er det umuligt at forestille sig, at to forskellige Europaer i al fremtid kan eksistere ved siden af hinanden uden at skade dem begge, og det vil være den mere stabile og velstående halvdel, der kommer til at betale den højeste pris.
Det er ikke sådan, at den del af Europa, der søger sammen i en union, ville lide skade ved en udvidelse. Tværtimod vil den på længere sigt kun lide skade, hvis den forsømte at udvide sig. Som civilisationsfænomen har Europa nu en chance uden fortilfælde i hele sin historie: det kan basere fremtidens samfundsorden på enighed mellem alle implicerede, på lighed og på fredelig og demokratisk samarbejde. Hvis det bortøder denne mulighed på grund af kortsigtede, individuelle eller overvejende økonomiske årsager, så vil det samlet komme til at betale en pris for det. Et svigt over for denne mulighed vil i begge halvdele af Europa åbne døren for alle dem, som foretrækker konfrontation frem for dialog, og som hellere definerer dem selv i modsætning til andre end som deres naboer.
Det nytter ikke at lade som om, at.mennesker af denne type ikke længere eksisterer. Hvis ikke demokrater med andre ord sætter sig for at opbygge Europas interne struktur som en enkelt politisk enhed, så vil andre udføre dette arbejde på deres egen måde - og demokraterne kan blive henvist til at stå grædefærdige tilbage på sidelinien. De dæmoner, der på så forfærdelig vis har påvirket Europas historie – og allerværst i det 20. århundrede! – afventer deres stund. Det ville være en tragisk fejltagelse at glemme dem på grund af nogle teknikaliteter med fonde, kvoter og tariffer. Den Europæiske Union er et enestående forsøg på at samle Europa i et eneste demokratisk og solidarisk område.
Jeg ved, at hverken den Europæiske Union eller NATO kan åbne sig over for dem, der søger optagelse, fra den ene dag til den anden. Men hvad de utvivlsomt kan gøre - og bør gøre, før det er for sent - er at give hele det Europa, der deler et sæt værdier, en utvetydig forsikring om, at de ikke er lukkede klubber, samt formulere et klart og konkret koncept for den gradvise udvidelse, som ikke blot indeholder en tidsplan, men også forklarer logikken bag denne tidsplan. Der er gået seks lange år siden Jemtæppets fald, og det giver ingen mening at benægte, at der trods visse lovende skridt faktisk ikke er sket meget på dette område.
Lad os vende os fra dette ret udvendige spørgsmål til et mere grundlæggende. En af de storslåede europæiske traditioner - en tradition, Europa i første halvdel af dette århundrede syntes at fortrænge mere og mere - er forestillingen om den frie borger som kilden til al magt. Den frie del af Europa lærte imidlertid et og andet af de rædsler, som affødtes af fanatisk nationalisme, og helligede sig efter anden verdenskrig igen denne europæiske tradition og lagde grunden til forsoning og samarbejde. Skønt den europæiske integration i begyndelsen primært var af økonomisk karakter, lå det politiske udgangspunkt ikke desto mindre fast, og hvilke politiske målsætninger, der var opstillet, stod helt klart: der var reelt tale om en stor genfødsel af det borgerlige princip som det eneste meningsfulde grundlag for et virkeligt fredeligt samarbejde mellem nationer. Tanken var ikke at undertrykke de nationale identiteter eller den nationale bevidsthed, som er en naturlig dimension af ethvert menneskes identitet, men at frigøre menneskene fra den nationale kollektivismes trældom, som har været årsagen til alle stridigheder og en svøbe for menneskenes individualitet.
Det kan lyde paradoksalt, men den europæiske integration har aldrig betydet begrænsning af friheden i form af inddragelse af visse borgerrettigheder fra en stadig mere fjern magts side. Det har været lige det modsatte, en proces, der fremmer folks frihed ved ikke blot at frigøre dem fra frygten for andre, men ved også at tilbyde dem et endnu større rum til deres selvrealisering som borgere. Det forekommer mig, at det først er nu, hvor den Europæiske Union indleder en ny runde samtaler om sin fremtid med diskussionerom den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik, at europæere og europæiske politikere begynder at begribe selve omfanget af denne politiske dimension af den europæiske integrationsproces. Og jeg spekulerer på, om nogle af dem ikke bliver en smule skræmte ved tanken om omfanget af det arbejde, de har påtaget sig, i takt med at dets grundliggende betydning bliver mere og mere tydeligt. Hvis et sådant tab af mod skulle indtræffe, ville det være så meget farligere netop nu, hvor Europa har den chance, jeg lige har omtalt – chancen for at organisere sig som et hele på demokratisk basis for første gang i historien.
Hvordan kan vi modvirke et sådant tab af mod? Hvorfra henter vi modet til at forfølge virkeligt frisindede løsninger? Hvordan kan vi se ud over vores umiddelbare og individuelle interesser til fordel for hele kontinentets fremtid? Efter mit skøn behøver vi ikke gøre så meget – det burde række at minde os selv om den Europæiske Unions hymne. For giver Schillers ”Ode til glæden” ikke svaret på dette spørgsmål, når den påpeger, at livet i frhedens hellige cirkel kræver, man aflægger en ed til Ham, som skal dømme os hinsides stjernerne? Hvad andet kan dette betyde end den kendsgerning, at frihed og ansvarlighed er to sider af samme sag, og at frihed er utænkelig, hvis den ikke baseres på en forestilling om ansvarlighed over for en autoritet, der står over os.
Forestillingen om en metafysisk forankret ansvarlighedsfølelse har været en af hjørnestenene i den europæiske tradition. Og det forekommer mig, at tusmørkets mulighed for selvfordybelse ligefrem inviterer os til igen at hengive os til denne europæiske tradition og klart vedstå os, at der er værdier, der står over vores umiddelbare interesser, at vi ikke kun skal stå til ansvar over for vores parti, vores vælgere, vores lobby eller stat, men også over for hele den menneskelige race, heriblandt vores efterkommere, og at afvejningen af vores handlingers værd i sidste ende vil blive foretaget uden for rækkevidden af de dødelige omkring os. I moderne sprogbrug betyder det ikke andet end at lytte til den stemme, der taler til os fra vores samvittigheds dyb, når vi stilles over for forskellige dilemmaer.
Lidt højstemt kunne man sige, at Europas opgave nu er at genfinde sin samvittighed og sin ansvarsfølelse i ordets dybeste forstand - ikke bare i forhold til Europas egen politiske arkitektur, men også over for verden som helhed.
Vi kender alle de farer, der hviler over verden i dag. Vi ved alle, at vores planets ressourcer er begrænsede, og at forestillingen om uophørlig vækst før eller senere vil kollidere med disse begrænsninger. Vi kender alle til det stadigt større svælg mellem det hurtigt voksende antal af fattige i verden og den stagnerende befolkningsgruppe, der udgøres af de stadigt rigere. Vi ved alle, at vi ødelægger naturen, luften og vandene omkring os. Vi ved alle, hvor mange potentielle konflikter, der ligger i dvale blandt menneskene i dag, hvor en samlet globaliseret civilisation skubber folk med forskellig kulturel baggrund tættere sammen, og dermed uundgåeligt vækker deres vilje til at forsvare deres identitet imod denne truende konformitet.
Men hvad gør vi for at undgå disse farer eller modstå dem? Meget lidt, er jeg bange for. Vi trækker os ind i vores egne sneglehuse og forsikrer os selv om, at det ikke kommer os ved. Som om vi fuldstændigt havde glemt ”dommeren hinsides stjernerne”, som den europæiske hymne minder os om. Som om vi hele tiden talte om Europa, men fuldstændigt havde glemt en af de bærende søjler under den europæiske åndelige tradition, nemlig universalismen, buddet om hele tiden at tænke på alle og handle som alle andre burde handle til gavn for universelt acceptable løsninger.
Menneskeheden er på vej ind i en multipolær og multikulturel civilisations æra. Europa er ikke længere dirigenten for det globale orkester. Men det betyder ikke, at vi har udspillet vor rolle og ikke længere har noget at skulle have sagt i verden. En ny opgave træder frem og med den også en ny fylde i selve Europas eksistens. Det vil ikke længere være Europas opgave - voldeligt eller ikke-voldeligt - at udbrede europæernes religion, civilisation, opfindelser eller magt. Heller ikke at belære verden om retsstaten, demokrati, menneskerettigheder eller retfærdighed.
Hvis Europa vil, kan det gøre noget andet, som er mere ydmygt, men også mere gavnligt: ved sit forbillede kan det tjene som eksempel på, at mange forskellige folkeslag kan arbejde fredeligt sammen uden at sætte deres identitet over styr. Gennem sin egen opførsel kan Europa vise, at det er muligt at behandle vores planet ansvarligt og tænke på de kommende generationer; det kan demonstrere, at det er muligt at leve fordrageligt sammen med andre kulturelle verdener, uden at individer eller stater må give afkald på sig selv. Og derudover har Europa endnu en mulighed, hvis det ønsker at gøre brug deraf: at minde sig selv om dets bedste åndelige traditioner og disse traditioners rødder, at undersøge hvad de har tilfælles med andre kulturer og andre civilisationer og i fællesskab med andre søge et fælles åndeligt og moralsk minimum, der kan anspore os alle til at leve side om side på denne planet og i fællesskab konfrontere de farer, der måtte true vores fælles eksistens.
Det er ikke og bliver aldrig igen Europas opgave at styre verden, med magt at udbrede dets egen forestilling om velfærd og værdier, at pådutte verden dets egen kultur eller at dirigere den. Den eneste meningsfulde opgave for Europa i det kommende århundrede er at være det bedst mulige, det vil sige genoplive og indgyde livet dets bedste åndelige traditioner og således bidrage til at skabe et nyt mønster for global sameksistens. Vi kan gøre mest for verden, hvis vi ganske enkelt gør, som vores samvittighed byder os og handler, som vi mener, alle burde handle. Måske kan vi inspirere nogen ved at gøre det, måske ikke. Men vi bør ikke give os af med at spekulere over udbyttet, og skønt det er svært at skille sig af med den forestilling, at det er meningsløst at leve efter et højere imperativ, især når andre ikke gør det, så er det alligevel muligt. Og det kan ikke udelukkes, at det vitterligt er det bedste, Europa kan gøre for sig selv, for genoplivelsen af dets identitet, for dets nye morgengry.
For at kunne tage denne verdens kors på sine skuldre, ydmygt og uden store armbevægelser, og således følge i sporet på Ham, vi har troet på i de seneste to tusind år, og i hvis navn vi også har begået så megen uret, vil Europa sandsynligvis først være nødt til at standse op og tænke over sig selv. Sker det, bliver det den bedst mulige fortolkning af forestillingen om tusmørket, som Europa angiveligt skylder sit navn.
Oversat af Lars Rosenkvist