Rambouillet-aftalen 1999
Indholdet af det over 30 sider lange dokument, som parterne fik forelagt til godkendelse under de afsluttende fredsforhandlinger om Kosovo 18. marts 1999, blev først offentliggjort måneden efter på det amerikanske udenrigsministeriums hjemmeside.
I Danmark nægtede udenrigsminister Niels Helveg Petersen forsvarsudvalgets medlemmer adgang til teksten, indtil Søren Søndergaard fra Enhedslisten gjorde ham opmærksom på, at den allerede var blevet offentliggjort af USA.
Uddrag af aftalen på det amerikanske udenrigsministeriums hjemmeside:
http://www.state.gov/www/regions/eur/ksvo_rambouillet_text.html.
Kapitel l: Forfatning
Artikel l: Principper for demokratisk selvstyre i Kosovo
1. Kosovo skal styre sig selv demokratisk via de lovgivende, udøvende, dømmende organer samt andre organer og institutioner, der er nævnt her. Organer og institutioner i Kosovo skal udøve deres autoritet i henhold til bestemmelserne i denne aftale […].
3. Forbundsrepublikken Jugoslavien har kompetence i Kosovo på nedenstående områder, undtagen i de tilfælde, der er nævnt andre steder i denne aftale:
(a) territoriel integritet, (b) opretholdelse af et fælles marked inden for Forbundsrepublikken Jugoslavien, hvis beføjelser skal udøves på en måde, der ikke er diskriminerende mod Kosovo, (c) monetær politik, (d) forsvar, (e) udenrigspolitik, (f) told, (g) føderale skatter, (h) føderale valg og (i) andre områder, der er fastlagt i denne aftale.
Artikel II: Forsamlingen
Generelt
1. Kosovo skal have en Forsamling, som skal bestå af 120 medlemmer.
(a) 80 medlemmer skal vælges direkte.
. (b) Yderligere 40 medlemmer skal vælges af medlemmerne af nationale grupper, der opfylder betingelserne herfor.
Kapitel 2: Politi og Offentlig Sikkerhed
Artikel I: Generelle principper.
2. Parterne opfordrer Organisationen for Sikkerhed og Samarbejde i Europa (OSCE) til gennem sin Implementeringsmission (IM) at overvåge og kontrollere implementeringen af dette kapitel og beslægtede bestemmelser i denne aftale. Chefen for Implementeringsmissionen (CMI) eller den, han udpeger, skal have myndighed til at udstede bindende direktiver til parterne og underordnede organer om anliggender vedrørende politi og offentlig sikkerhed med henblik på at sikre, at parterne overholder bestemmelserne i dette kapitel.
[…]
Kapitel 4:Økonomi
Artikel 1: Kosovos økonomi skal bringes i overensstemmelse med principperne om fri markedsøkonomi.
[…]
Kapitel 7: Implementering II
Artikel I: Generelle forpligtelser
1 a. De Forenede Nationers Sikkerhedsråd opfordres til i henhold til kapitel VII i FN-Pagten at vedtage en resolution, som godkender og tiltræder de arrangementer, der er anført i dette kapitel, herunder oprettelse af en multinational implementeringsstyrke i Kosovo.
1 b. Parterne er enige om, at NATO skal oprette og udstationere en styrke (herefter benævnt KFOR), som kan
bestå af land-, fly- og flådeenheder fra NATO og lande uden for NATO. Styrken skal, via NATO’s kommandokæde, operere efter bemyndigelse fra og under ledelse af Det Nordatlantiske Råd (NAC) og være underlagt politisk kontrol herfra.
[…]
Artikel IV: Den jugoslaviske Hærs (VJ) styrker
1 b (2). Inden K-dag + 180 dage skal alt VJ-personel og udstyr (med undtagelse af de styrker, der er nærmere angivet i paragraf 2 i denne artikel (cirka 2.500 mand, red.) være trukket tilbage fra Kosovo til andre lokaliteter i Serbien.
Appendix B
Den multinationale militære implementeringsstyrkes (KFOR) status:
8. NATO–personel skal sammen med deres køretøjer, fartøjer, fly og udstyr have fri og uindskrænket passage og uhindret adgang overalt i FRY (Den jugoslaviske Forbundsrepublik), inklusive luftrum og territorialfarvande.
Dette skal omfatte, men ikke være begrænset til, retten til bivuak, manøvrer, indkvartering og brug af alle områder eller faciliteter, der er påkrævet til støtte, træning og operationer.
Kapitel 8
Artikel I: Tilføjelser og samlet vurdering
3. Tre år efter denne aftale er trådt i kraft, skal der indkaldes til et internationalt møde med henblik på agt vedtage en mekanisme til en endelig løsning i Kosovo på basis af folkets vilje, relevante myndigheders meninger, alle parters bestræbelser for at implementere denne aftale samt Helsinki-slutakten, og med henblik på at foretage en samlet vurdering af denne aftale og overveje forslag til yderligere foranstaltninger, som kan fremsættes af enhver af parterne.